Novinky na poli manažerských vozů

PM4/2012, Řekne-li se „manažerské auto“, většina lidí si vybaví velice luxusní a reprezentativní vůz, který se navíc vyznačuje pohodlím a velkým výkonem. O tom, že si většina zároveň představí protekční SPZ venku a arogantního řidiče uvnitř, raději pomlčíme. Manažerský vůz, jak již vyplývá ze samotného označení, je určen pro firemní manažery, kteří chtě nechtě musí strávit často dlouhé hodiny za volantem při služebních cestách. Manažerský vůz by proto měl být pohodlný a oplývat dnes již standardním komfortním vybavením, jako je kožené čalounění, automatická klimatizace, navigační systém, možnost automatické převodovky či airbagy pro všechny pasažéry. Výsledná podoba manažerského automobilu však vždy závisí na štědrosti kupující firmy, neboť některé vybavení je dáváno pouze za příplatek (například parkovací senzory, palubní počítač, kamery v zadní části vozidla).

Tím se dostáváme k dalšímu bodu. Firmy jsou si dobře vědomy, že je manažer na schůzkách s obchodními partnery reprezentuje i svým vozem. V každé větší firmě tak funguje hierarchické pravidlo, kdy pro řadové zaměstnance jsou určeny jiné vozy než pro management firmy. Představě reprezentativních vozů pro manažery se přizpůsobili prodejci aut i například autopůjčovny, které manažerské vozy zahrnuly do své nabídky. Vkus a potřeby samotných manažerů a firem jsou však velice rozmanité. Někdo upřednostňuje okázalost a luxusní vozy zahraničních značek, někdo naopak nenápadnost, střídmost a například i praktičnost. Proto si musíme položit následující otázky: Existuje vůbec „manažerské vozidlo“? Pokud ano, tak jak vypadá a jaké má mít parametry? Názory odborníků se liší, ale v jednom se shodují: žádná kategorie „manažerské vozy“ neexistuje.

Co jsou manažerské vozy?
Oslovili jsme několik předních motoristických online magazínů a zeptali se, co vlastně je „manažerský vůz“. Redaktor Dalibor Žák internetového serveru Autoweb.cz hned ze začátku upozornil na to, že si lze pod pojmem „manažerský vůz“ představit „prakticky cokoliv“, žádná ustálená kategorie neexistuje. Zároveň poukázal na to, že samotní automobiloví výrobci své vozy jako „manažerské“ nepojmenovávají, nemají tedy žádnou ucelenou nabídku automobilů pro manažery. S tím, že automobilky svá auta neškatulkují, souhlasí i šéfredaktor serveru Autoroad.cz Marek Litzman, podle kterého neexistuje žádné oficiální a autoritativní rozdělení do automobilových tříd jako takové.
I když odborníci upozorňují na to, že definice manažerský vůz v podstatě neexistuje, pojem sám je hojně využíván. Co si pod ním představit? „Pokud bychom měli charakterizovat manažerské vozy, tak obvykle jde o vrchol nabídky jednotlivých značek,“ sdělil nám Litzman. Podle něj by z manažerských vozů měla vyzařovat reprezentativnost firmy, jistá důstojnost a solidnost. „[Manažerský vůz] vyjadřuje sílu vedení, ale zároveň by neměl působit přespříliš rozmařile,“ uvedl Litzman. Podle osloveného šéfredaktora TopDrive.cz Tomáše Čandy by měl manažerský vůz splňovat tyto parametry: měl by to být sedan střední či vyšší střední třídy s dieselovým motorem, pro vrcholný management je poté určeno vozidlo z kategorie limuzína. Avšak i Čanda připouští, že žádná přesná definice není, a je tak například jedno, jakou má manažerský vůz barvu.
Z hlasů odborníků se však ozývá ještě další požadavek na manažerská auta. Měla by být do určité míry usedlá a nenápadná, jak říká Litzman, neměla by působit rozmařile. To se týká jak již zmíněné barvy karoserie, tak i například tvarů auta. Šéfredaktor Autoroad.cz však podotýká, že již deset let dochází ke změně a porušování tohoto pravidla. Na „vině“ je automobilka BMW, jejíž někdejší šéf designu Chris Bangle v roce 2001 navrhl a představil kontroverzní sedan E65 modelové řady 7. Díky tomuto kroku skončilo v segmentu vyšší střední třídy a luxusních vozidel panování konzervativních tvarů karoserie. Dnes se mezi auta pro manažery probojovaly elegantní, avšak avantgardní linie, vozy SUV či crossovery mezi různými typy aut.

Automobilky a manažerská vozidla + novinky
Podívejme se na nabídku manažerských vozů na českém trhu. Podle Tomáše Čandy většina evropských firem a institucí tvoří své flotily prémiovými německými značkami, jako je Audi, BMW a Mercedes-Benz, popřípadě modelem Volkswagen Passat. Nejinak je tomu i v České republice, kde se navíc velké oblibě těší domácí Škoda Superb.
S jistou nadsázkou lze říci, že portfolio manažerských vozů tzv. velké německé trojky automobilek, do které patří BMW, Audi a Mercedes-Benz, je téměř totožné – na výběr nalezneme sedany střední a střední vyšší třídy, často i v provedení kombi, to vše doplněno o luxusní SUV vozy a crossovery. V nabídce BMW nalezneme v kategorii manažerských vozů sedany z řad 3, 5 a 7, u Audi jsou to modelové řady A4 a A6 a u Mercedesu řady C a E. Všechna tato auta mají jedno společné – jsou to reprezentativní vozy střední a vyšší střední třídy, popřípadě kategorie luxusních vozů, které se vyznačují svojí kvalitou, solidností a komfortem. Není těžké představit si je jako automobil úspěšného manažera.
Všichni tři němečtí výrobci mají společné i to, že nabízejí luxusní SUV vozy, které jsou firmami i samotnými manažery velice oblíbené. U BMW je to celá modelová řada X, kde nalezneme SUV X1, X2 a X3 a crossover mezi SUV a kupé X6. Audi nabízí své SUV modely pod označením Q3, Q5 a Q7, kdežto v nabídce Mercedes-Benz naleznete luxusní SUV v řadách GLK a hlavně ML. Nutno podotknout, že podle předchozí definice tato auta nejspíše nepatří do čistokrevné skupiny manažerských aut, neboť to nejsou sedany. Avšak jak jsme již zmínili, trendy v designu aut se rychle mění a i samotné automobilky přiznávají, že jsou tyto vozy firmami stále více poptávány.
Další německá automobilka, Volkswagen, nabízí možná nejznámější a nejtypičtější manažerské vozidlo nejen na českých silnicích. Volkswagen Passat se vyrábí již od roku 1973, nyní je v nabídce automobilových dealerů již sedmá generace tohoto vozu. To, že je Volkswagen Passat ikonické auto, potvrzuje i fakt, že na jeho platformě vznikla celá řada dalších automobilů z koncernu VW. Jedním z nich je i české želízko v ohni manažerských vozidel Škoda Superb. Oba vozy jsou si v technických detailech velice podobné a na evropských trzích mezi sebou svádějí lítý boj. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že Superb je o něco větší než jeho konkurent z Volkswagenu.
Manažerské vozy ostatních automobilových značek nejsou v České republice tak populární jako ty, které jsme již vyjmenovali. Za zmínku stojí nabídka francouzských automobilek v čele s Peugeotem a jeho sedanem řady 508 či švédské vozy Volvo S60 a S80. Své modely určené pro manažery však na českém trhu nabízejí i mimoevropské značky, jako je Toyota, Honda, Ford či Dodge.

Ženevský autosalon přinesl málo novinek
Autosalon Ženeva je jednou z největších každoročních událostí v Evropě na poli automobilového průmyslu. Letošní 82. ročník mezinárodního automobilového veletrhu přinesl i několik novinek z oblasti manažerských vozů.
Nejvíce novinek představila letos automobilka BMW. Na autosalonu byl uveden nový sedan BMW M550d, který má v portfoliu značky stát mezi klasickou modelovou řadou 5 a sportovní vysoce výkonnou řadou M.
Tomu odpovídá i již známá cena, která je přesně mezi modelem 5 a M5. Novinkou u tohoto modelu je především speciální motor, kterým je třílit­rový šestiválec s trojicí turbodmychadel. Nový motor nabízí výkon 280 kw
(381 koní), který vozu zajišťuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,7 sekund při průměrné kombinované spotřebě město/venkov 6,3 l/100 km. Právě ukazatel spotřeby je v dnešní době rekordních cen palivových hmot velice důležitý. Tento model BMW představilo i v provedení kombi. Se stejným motorem poté BMW v Ženevě prezentovalo i modely X5 a X6, které se řadí do kategorie SUV, respektive SUV/kupé. Nový motor však není jedinou novinkou BMW představenou na autosalonu. Německá automobilka veřejnosti zároveň představila velice elegantní a luxusní model řady 6 Gran Coupé, který lze považovat za vůz pro vysoký management. Model přímo navazuje na již existující vůz řady 6 Coupé, liší se tím, že přidal zadní dveře, čemuž se lehce přizpůsobila karoserie.
Audi i na autosalonu v Ženevě pokračovalo v trendu, který jsme si představili již dříve – luxusní vozy určené do terénu, ať již jsou to úpravy stávajících modelů či SUV. Model, který Audi představilo letos, je A6 Allroad třetí generace. Ten se od předchozích modelů liší pouze kosmetickými změnami, přesto se stále jedná spíše o luxusní než o terénní vůz.
Svoji novinku v oblasti manažerských aut si do Švýcarska přivezl i poslední člen velké německé trojky Mercedes-Benz. Německý výrobce pro Evropu představil model řady E 300 BlueTEC HYBRID, který měl svoji premiéru na autosalonu v Detroitu v loňském roce. Novinka má již ve svém názvu ukryté slovo hybrid, což značí, že klasický dieselový motor doplňuje ještě elektromotor. Díky tomu má nový Mercedes spotřebu 4,2 litrů na 100 kilometrů, což se dnes cení.
Jako poslední automobil z letošního ročníku, který můžeme řadit do manažerských vozů, zmíníme koncept Cross Coupe II německé automobilky Volkswagen. Jedná se o crossover mezi klasickým kupé a SUV, který navíc oplývá hybridním motorem diesel/elektřina.

Budoucnost přinese zelené technologie

Jak je vidět, letošní ročník ženevského autosalonu mnoho novinek na poli manažerských vozů nepřinesl. Z těch, které na švýcarském veletrhu byly vidět, je patrné, že manažerským automobilům vévodí trendy nastolené již dříve. Mezi výkonné a pohodlné vozy pro manažery se bezpochyby zařadily reprezentativní automobily z kategorie SUV a různé crossovery, kombinující v sobě karoserii typu SUV se sedanem, případně kupé. Tyto vozy jsou pro manažery velice reprezentativní a těší se velké důvěře firem i soukromých zákazníků. O tom, že jsou vozy SUV v současné době velice oblíbené, svědčí jejich stále rostoucí prodej. Je zřejmé, že tak pokračuje „změna vkusu“ firem a manažerů, nastartovaná před deseti lety automobilkou BWM.
Druhým dlouhodobým trendem je důraz na nízkou spotřebu a tzv. zelené technologie. Ceny pohonných hmot neustále rostou a automobilky tak neustále přicházejí s novými nápady jak snížit spotřebu svých vozů. Slovo tak dostávají hybridní motory, které kombinují naftu, popřípadě benzin a elektřinu, čímž šetří životní prostředí a zároveň snižují spotřebu vozidla. Na poli manažerských vozidel se však jistě v dohledné době objeví i elektromobily, které jsou v současnosti doménou měst.
Jedna věc, týkající se blízké budoucnosti manažerských vozů, je však již dnes jasná. Manažerské automobily se jistě i v příštích letech budou vyznačovat reprezentativností, určitým luxusem a pohodlím. A je jedno, zda se bude jednat o klasický dieselový sedan či módní crossover napájený elektřinou.

Martin Doležel

Podporujeme

Spolupracujeme

Mediální partneři